mandag 23. mars 2009

Om garn, tøy, sne og forventninger

Mange er de bloggerne som handler garn i fleng
(jeg også), men mye blir tydeligvis liggende
ganske lenge før det blir brukt.
Sånn kan det være med stoffer også!

Men jeg føler et press!
Brukt tøy og ulltøy og opprekksgarn!
Så mange lurer spent på hva det blir.

Det vet jeg ikke helt sikkert.
Jeg må jo som alle andre finne/lage mønster!
Jeg spekulerer meg skeiv på hva som er beste
sammenføyelsesmåte uten at det blir stygt!
Akkurat nå gjør jeg mislykket arbeid, men lærer av det...

Mormonsen spurte hva jeg gjør med opprekksgarn,
det er jo ganske buklete.
Dersom plagget skal toves etterpå,
strikker jeg det bare med bukler på.
Det blir jo fint likevel under tovingen.
Men hvis jeg skal bruke garnet til vanlig strikk,
lager jeg ei hespe av det og knytter fast endene.
Så vasker jeg hespa forsiktig med ullvaskemiddel,
skyller, klemmer ut vannet og lar hespa henge
og dryppe resten av det.
Når det er tørt, er garnet slettere! Og rent!





Så til sne i Troms/Finnmark! Noen syns vi har mye sne her, og trollkåno spør om det er slik det pleier, eller om det er spesielt mye sne i år?

Dette er lite sne.

Vi har hatt en vinter med veldig lite sne/barmark/litt sne. Så kom det vel en halv meter nå. oppå et lite lag med hardere sne.

Det ser jo mye ut, på greinene, og skistaven kunne vi trykke en halv meter ned før det traff det harde lille laget.
Dette er fortsatt LITE SNE!






Nå kan vi gå normalt BORT til fjøsen, på en sti i sneen. For to vintrer siden måtte vi klatre opp ei fire-femtrinns trapp i sneen, og ned like langt, for å komme fram til fjøsdøra. Da var det mye sne. Det nådde opp til vinduene, og vel så det.

SLIK så det ut! Fjøsdøra er midt på bildet,
litt til høyre, under det hvite "vinduet",
vi ser den ikke fordi sneen er i veien.

Nå er det altså LITE sne. En vanlig vår her er tining i full fart, på et par, fem dager, og så SPRETTER det i alle jordflekker og på trær. Normalt har vi altså ikke ventetid fra sneen smelter til det begynner å grønnes. I fjor hadde vi sør-norsk vår. Det var trist. Ukesvis med bar mark før det spirte...

9 kommentarer:

Som dagene går sa...

Dette var jo en grei orientering for de som er vant med vår i mars. Nå har det jo kommet bra mye snø i løpet av noen dager også her hos oss, og hvis nordvestkulingen raser fra seg før påske og det blir sol over skinnende hvite flater, ja, da blir det drømmepåske.
Ha en god uke!

Tovepia sa...

Du er tydeligvis en ekspert på gjenbruk, beundrer deg for det! har noe jeg vurderer å rekke opp,jeg også. Det har bare en tendens til å havne nederst på lista. Ha en flott kveld!

Orlaug sa...

Masse spennande du har å jobbe med.....ser eit nydeleg rosestoff der innimellom.......
og takk for orientering ang. snømengder, interessant å få vite.
Ha det so bra!

Anonym sa...

God morgen!
Det blir lite opprekksgarn her.Det er lettere å kjøpe nytt:S
Men takk for tipset om å hespe opp garnet,knyte fast endene,og vaske garnet.Det var lurt!
Men snø vet jeg ALT om,he he!
Vi har NOK snø nå synes jeg,men ikke mye vi kan rå over.
Glad for at jeg kommer inn til deg nå.
Du fikk sikkert to kommentarer fra meg i går,men så jo etterhvert at du må godkjenne kommentaren før den "kommer på trykk"
Du skjønner at maskinen her "klikka" tre ganger etter besøk hos deg,så jeg våget rett og slett ikke åpne sia di.
Nå er alt ok igjen,så ikke vet jeg hvorfor det ble sånn??
Ha en fin vinterdag!

Nita sa...

Nå ser jeg at flere enn meg har problemer med siden din, jeg får nemlig virusadvarsel av og til når jeg prøver (men ikke alltid)?
Har for tiden store problemer med min egen blog, så det har vært stille fra meg en stund. Skal prøve å rette på det i kveld.

Apropos snø så har vi hatt alt for mye denne vinteren... det har vært myye mer enn normalt, så ennå er det en stund til barmark. Men det forsvinner jo heldigvis fort når det først begynner :)

Syns du er imponerende kreativ! Blir helt matt av å se på jeg...flinka :)

Fortsatt god uke til deg :)
Klem Nita

Anonym sa...

Ojda, snø er visst ikke bare snø nei. Men når det er sol hjelper det i alle fall litt på.

Du legger mye tid og arbeid ned i resirkuleringen av garn og stoffer, forstår godt at det kan ta litt tid å finne rette prosjektet etterpå. Vi får smøre oss med tålmodighet!

Tonje sa...

Så flink du er å resirkulere garn og stoff... Artig å høre hvordan vinteren/våren er andre steder enn der man selv er.

Sonja sa...

Det er så artig å se at noen driver resirkulering som du gjør.Spennende å se hva det blir.
Kan huske at min mor pleide å rekke opp alt som lot seg rekke opp.Så strikket hun sokker og votter av garnet.Da la hun ofte sammen to farver for å få et tykkere garn.Kan ikke huske at det var synbart at det var opprekksgarn.

Takk for at du linket til meg.Dette er en fin måte å oppdage flere spennende blogger på.
Ha en koselig dag.

Anonym sa...

Takk for tips om opprekksgarn! Og for koselig kommentar på bloggen min. Jeg lurer på om det fortsatt finnes sånne plasser h vor man kan sende inn utbrukte ullklær, og få tilbake ullteppern og deilige vattepper med ullfyll. Kanskje en forretningside for oss gjenbrukere?
Ha en kjempefin kveld. Og gled deg over feilslåtte prosjekt - det er ingen ting vi lærer bedre av. Du skulle sett alle mine feilslåtte prosjekt - synd jeg ikke har tatt bilder, ellers skulle jeg publisert dem.):